Mi is tulajdonképpen a Rózsakeresztes ösvény?
"A tudomány átadható, a valódi tudást azonban
szorgalommal sohasem érhetjük el, csak olyan teljességgel személyes,
individuális megismerési aktussal, amely metafizikus természetű, s amely
nagyvonalúan nem vesz tudomást a tömegek azon követeléséről, hogy „a
tudás legyen mindenkié”. A valódi tudás mindig saját tapasztalatunk
eredménye, sem átvenni, sem továbbadni nem lehet. Amit másoktól veszek
át, azt csak hihetem, de sohasem tudhatom. Az sem számít, jó okom van-e
arra, hogy valamiben higgyek vagy sem. Hinni annyi, mint nem tudni. Ezen
a valószínűség-számítások sem változtathatnak. A hit alapvetően azt
jelenti, hogy lehetségesnek tartunk valamit; márpedig azt, amit nem
tartunk lehetségesnek, nem tapasztalhatjuk meg. A hit és a tudás két
különböző fokozat, amelyek kölcsönösen feltételezik egymást,
mindkettőnek megvan a maga jogosultsága, de nem szabad összekeverni őket
egymással.
Miként a tudás mindig az egyes emberé volt, az ezotéria is csak a
keveseké. Ezek a kevesek – akik a megismerés keskeny ösvényét járták,
hogy tudóvá váljanak – alkotják az ezoterikusok körét, az úgynevezett
„belső kört” (esoteros görögül annyit jelent: belső). Ezt a kicsiny
belső kört a lényegesen nagyobb exoterikusok köre veszi körül, a külső
kör (exoteros görögül annyit jelent: külső)… Ebből a tudásból az
következik, hogy az ezoterikus kör sosem akarja meghódítani a világot…
Az ezoterikus titoktartásnak semmi köze a titokzatoskodáshoz, ez a
titoktartás a dolog természetéből kényszerűen adódik. Az ezoterikus
tanok minden további külső tevékenység nélkül is titkosak. Egy ember
csak akkor ismerhet fel és tehet a maga számára hasznossá valamilyen
tudást, ha tudatállapota megfelel e tudás szintjének. Egy, a fizikában
képzetlen ember nem ismerheti fel egy fizikai törvény jelentőségét,
tehát számára az akkor is semmitmondó, ha egyébként korszakalkotó
jelentőségű. A törvény a fizikába be nem avatottak előtt titok marad.
Ezért el sem kell rejteni. A törvények felismerése csak azt viheti
előre, aki magas fokon magáévá tette a fizika tudományát.
Ugyanígy van ez az ezoterikus tudással, vagy ahogyan nevezik, a
titkos tanokkal is. Az ezoterikus tudás rejtjelezett formájában mindenki
számára hozzáférhető, a tudatlan mégsem meríthet belőle. A tömegek nem
ismerik a szimbólumok értékét, haszontalannak és értelmetlennek tartják
őket. Először meg kell tanulnunk használni a szemünket ahhoz, hogy
képesek legyünk látni. („És a világosság a sötétségben fénylik, de a
sötétség nem fogadta be azt.” János ev. 1, 5.)
Ha nem tudok kottát olvasni, ez nem jogosít fel arra, hogy azt
követeljem a zeneszerzőtől, használjon műve leírására betűket vagy
számokat, mert azokat ismerem. Ilyenkor el kell döntenem, hogy vagy
veszem a fáradságot, és megtanulok kottát olvasni, vagy pedig örökre
lemondok a zene mélyebb megértéséről. Ugyanígy van ez az ezoteriával is.
A tudóknak nem az a feladatuk, hogy a tudatlanok megértőképességéhez
igazodjanak, hanem az, hogy készek legyenek segítséget nyújtani azoknak,
akik kérik ezt a segítséget. „Kérjetek és adatik néktek; keressetek és
találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek.” (Máté ev. 7, 7.) Iménti
hasonlatainkkal azt kívántuk bemutatni, hogy az ezotéria nem olyanfajta
tudás, mint az, amelyet szorgalommal elsajátíthatunk. Az ezotéria nem
valamiféle gyűjtőfogalma dátumoknak, tényeknek vagy törvényeknek,
amelyeket csak meg kell tanulnunk ahhoz, hogy tudjunk.
Az ezotéria út, még inkább ösvény. Minden út valamilyen célhoz
vezet… Az ezotéria olyan célhoz vezet, amelyet csak akkor érhetünk el,
ha útra kelünk. Ezt tévesztik szem elől azok az embertársaink, akik, bár
teli torokból hirdetik, hogy az ezoterikus világkép mellett állnak, de
még fél lábbal sem léptek rá az ezotéria útjára. Ezen az úton járni azt
jelenti, hogy felismeréseinket, még a legkisebbet is, azonnal át kell
helyeznünk a valóságba. Saját életünket, a dolgok átélését,
magatartásunkat folyamatosan változtatjuk, így magunk is változunk,
megújulunk. Röviden: az ezotéria maga a fejlődés. Felismeréseinket tehát
szükségképpen át kell ültetnünk a valóságba; ez azt jelenti, hogy az
ezoterikus tanok köteleznek. A funkcionális tudományok nem kötelezik
semmire művelőiket. Egy vegyész manapság szenzációs felfedezést tehet,
ugyanakkor nyugodtan verheti a feleségét, pereskedhet a bátyjával,
szidhatja a társadalmat és így tovább. Kémiai felfedezése nem érinti
életét és magatartását. Teljesen másként van ez a legcsekélyebb
ezoterikus „felfedezés” esetén. Ennek közvetlen hatása van a lét minden
területére, ez szükségképpen megváltoztatja a világhoz való
viszonyunkat, egyes szokásainkat azonnal hatálytalanítja…
Az exoterikus külvilág azért harcol olyan szenvedélyesen az
ezoterikus igazságok átszivárgása ellen, mert tudat alatt pontosan érzi,
hogy az ezoterikus út kötelez.
Ennek az útnak a célja az emberi teljesség, a bölcsesség
megtalálása, a polaritás legyőzése, az Istennel való egyesülés; az Unio
Mystica, a kémiai menyegző, a kozmikus tudat elérése. Ezek a fogalmak az
emberi út végcélját próbálják körülírni. Meglehet, ezek a kifejezések
most még frázisnak hatnak, de remélem, a következőkben egyre több
tartalommal telnek majd meg. Ahhoz, hogy ezt a célt elérjük, meg kell
ismernünk az univerzum törvényeit, s meg kell tanulnunk, hogyan értsük
meg őket. Gyarapodó felismeréseink nyomán meg kell változnunk,
tudatosabbá kell válnunk, hogy valódi feladatunkat és célunkat
világosabban megértsük. Igen hasznos, ha egy ilyen úton vannak
tájékozódási pontok, útmutatók és útjelző táblák, amelyek az egyes
kereszteződésekben felvilágosítanak, eligazítanak bennünket, hogy merre
is menjünk tovább. Ilyen segédeszközök az ezoterikus technikák és
diszciplínák, sok van mindkettőből. Ezek a diszciplínák azonban
semmiképpen sem öncélúak, hanem a tájékozódásban segítenek, útmutatók
utunkon. Gyakran esünk abba a hibába, hogy leragadunk egy útjelzőnél,
ahelyett, hogy utunkat követnénk. Ezt teszik azok, akik csak az
asztrológiára, vagy csak az ingára esküsznek. Van egy sereg olyan
specialista, aki azt képzeli, hogy saját területén már meg is találta a
kulcsot a világ problémáinak megoldásához. Ezek az emberek, sajnos,
megrekednek kedvenc útmutatójuknál, és így saját magukat akadályozzák
abban, hogy az úton továbbhaladjanak. Pedig az ezoterikus diszciplínák
feladata éppen az, hogy a régi rögződésektől megszabadítsanak: csak hogy
éppen ők igen gyakran választott útmutatójukhoz tapadnak. Azt hiszik
tehát, hogy továbbjutottak, s nem veszik észre, hogy csak a rögződés
tárgya változott meg.
Ehelyütt szóljunk még az ezotéria keleti és nyugati technikáiról.
Minden ezoterikus fejlődés végpontja az igazság megismerése. Igazság
csak egy van. Ennek az igazságnak az elérését a különböző korokban és
kultúrákban különböző módszerek szolgálták. Ezek – segédeszközként –
egyformán jók és használhatók. Ennek ellenére azt kell mondanunk:
mindenki saját kultúrája rendszereihez és szimbólumaihoz áll a
legközelebb. Egy nyugati ember számára sokkal nehezebb s rendszerint
jóval tovább is tart a Kelet útmutatásait követve célhoz érni.
…Napjainkban nagyon divatosak a keleti vallások és ezoterikus
rendszerek. Ezért aztán nehéz észrevenni, milyen gazdag a választék itt
Nyugaton ezoterikus módszerekből. Pedig ezeknek megvan az előnyük, hogy
jobban alkalmazkodnak gondolkodás- és életmódunkhoz. …A nyugati ezotéria
négy nagy oszlopa: az asztrológia, a kabbala, az alkímia és a mágia.
Ezeket többnyire magasrendű tudományokként tartják számon, amelyekből az
idők során olyan másodrendű tudományok fejlődtek ki, mint az
asztronómia, a kémia stb.
Az ezotéria egyidős az emberiséggel. Mindig volt és mindig lesz.
Kezdettől fogva őrzi mindazt a tudást, ami az emberek számára az
univerzumról hozzáférhető. Tanításai függetlenek az időtől, sosem kell
korrigálni, vagy modernizálni őket, hiszen nem öregszenek el. A modern
tudomány nem érti, hogy minden tudás mindig jelen van. Abban a tévhitben
él, hogy minden felfedezéssel közelebb kerülünk az igazsághoz, s csak
idő kérdése, mikor fogunk „mindent” tudni. Ezoterikus szemmel nézve
mindez éppen fordítva van. A tudás mindig jelen van, de az embernek kell
fejlődnie ahhoz, hogy felismerhesse." (részlet)
Thorwald Dethlefsen: Sors mint esély
|
Könyvajánló: |
Ha még többet szeretne tudni a Rózsakeresztes Rend, AMORC-ról, rendelje meg a 'Kérdések és válaszok a Rózsakeresztes Rend AMORC-ról' című könyvet, melynek ára 3500 Ft (postaköltséggel).
Megrendelését ide kattintva küldheti el.
Elektronikus levelében kérjük adja meg pontos levelezési címét.
|
|