A Rózsakeresztesekről
Beszélgetés Bartha Katalinnal
Az alábbi magyarázat kizárólag az AMORC betűszóval jelölt, a Rózsa és a Kereszt Ősi Misztikus Rendjére (Antiquus Mysticusque Ordo Rosae Crucis) vonatkozik.
A szakirodalom többségében az AMORC-ot filozofikus, beavató és hagyományőrző mozgalomként
határozzák meg, amely férfiak és nők számára egyaránt nyitva áll,
fajra, társadalmi helyzetre vagy vallásra vonatkozó előírások nélkül.
Részletesen el fogom magyarázni, hogy mi teszi rendünket filozofikus,
beavató és hagyományőrző szervezetté, ám mielőtt belevágnék, fontos,
hogy a kétségek eloszlatása érdekében röviden rámutassak arra is, ami
nem az AMORC.
Vallás-e a Rózsakeresztes Rend, AMORC?
Először is, a Rózsakeresztes Rend nem vallás. Ezért lehetnek
tagjai bármilyen vallási meggyőződésűek – vannak köztük zsidók,
keresztények, buddhisták, muzulmánok, animisták és mások is. Az AMORC
szervezetre egyetlen próféta vagy messiás – például Mózes, Jézus, Buddha
vagy Mohamed, hogy csak a legismertebbeket említsük - tanításai sem
jelentenek megkötést. A rend tanításainak nincs szent könyve, mint
amilyen a Biblia, vagy a Korán. A szervezet dogma-mentes, elvi és
morális síkon egyaránt. A szimbóluma valóban a Rózsakereszt, amely
néhányakban azt a képzetet keltheti, hogy a Rend a kereszténységhez
köthető; ám ez egyáltalán nem fedi a valóságot. A Rózsakeresztesek
szerint a kereszt az ember fizikai testét jelképezi, míg a közepén nyíló
rózsa az emberi lélek. Ez azt jelenti, hogy a kettő együtt, vagyis a
Rózsakereszt az emberi lény dualitását, kettős természetét jelképezi –
így ez a jelkép nem vallási, hanem hagyományos, univerzális szimbólum.
Tehát az AMORC minden vallást tisztel, és a Rend tagjai teljes
szabadságot élveznek abban, hogy kövessék választott hitük gyakorlatát.
A vallással kapcsolatban egy másik félreértést is el kell
oszlatnunk. Általában úgy vélik, hogy bárki, aki Istenben hisz,
valamelyik vallás követője. Pedig az ember nyugodtan hihet Istenben
anélkül, hogy bármilyen vallásos hitrendszert követne.
Ha az AMORC nem vallás, nem lehet szekta sem – a szó pejoratív értelmében.
Az AMORC-ban a tagokat arra kérik, hogy családjukat részesítsék
előnyben és hogy vegyenek aktívan részt a társadalomban. Ami a Rend
vezetőit illeti, akik a hagyományos és jelképes „Nagymester” címet
viselik: megválasztásuk megújítható.
Végezetül, általánosan ismert és elfogadott tény, hogy egy szektából
igen nehéz a kilépés, az AMORC tagjai ezzel szemben kívánságuk szerint
bármikor feladhatják tagságukat anélkül, hogy ezt meg kellene
indokolniuk.
Az AMORC Magyarországon és a világon
Mivel utaltam a Rend Nagymestereire, célszerű itt megemlíteni, hogy az AMORC az egész világon igen aktív; számos nyelven rendelkezik joghatóságokkal.
Van például Francia, Angol, Német, Olasz, Spanyol, Portugál, Orosz
Nyelvű Joghatóság is, melyek mindegyikét egy-egy Nagymester irányítja. A
tagok mindannyian ugyanazokat a tanításokat tanulmányozzák, és
ugyanazon előjogokat élvezik, bármely nyelvű joghatósághoz is
tartozzanak.
A politika és az AMORC
Az AMORC se nem vallás, se nem szekta. Fontos megjegyeznünk, hogy ezenkívül teljességgel politikamentes szervezet. Pontosabban szólva a Renden belül bárminemű politikai vita tilos.
Az AMORC története
Menjünk egy kicsit mélyebben bele abba a kérdésbe, hogy mi az AMORC,
vagyis, hogy mit jelent a megállapítás, hogy az AMORC filozofikus,
beavató és hagyományőrző mozgalom.
Történeti szempontból a Rózsakeresztes Rend a XVII. századig
vezethető vissza, ekkor tették magukat ismertté a Rózsakeresztesek
Németországban, Angliában és Franciaországban három kiáltvány
segítségével, amelyek mindegyike híressé vált az ezotéria világában: e
három a Fama Fraternitatis, a Confessio Fraternitatis és a The Chymical
Wedding of Christian Rosenkreutz (Christian Rosenkreutz kémiai
menyegzője), melyeket három egymást követő évben, 1614-ben, 1615-ben és
1616-ban adtak ki. Manapság jól ismert tény, hogy ezek a kiáltványok,
melyekben keveredik a történeti és allegorikus beszámoló, valójában a
Tübinger Kör néven ismert, híres rózsakeresztesek kollégiumának közös
alkotása. Néhány évvel később, 1623-ban Párizs utcáin megjelentek
plakátok is, melyek még ismertebbé tették a Rózsakeresztes Rendet. A
rend számtalan formában és név alatt létezett az elkövetkező néhány
évszázadban, míg végül 1909-ben újra felbukkant a nyilvánosság előtt,
immár a jelenlegi nevén: A Rózsa és a Kereszt Ősi Misztikus Rendje.
Érdemes rámutatni, hogy az AMORC 2001 márciusában kiadta negyedik
kiáltványát is, a Positio Fraternitatis Rosae-Crucis címmel -, valamint,
hogy Roland Edighoffer és Antoine Faivre történészek ezt a kiáltványt a
XVII. századi kiáltványok folytatásának tartják.
Szabadkőművesek és a Rózsakeresztesek
Mielőtt továbbmennénk, szeretném megemlíteni, hogy a Szabadkőművesek
és a Rózsakeresztesek működése a XVII. században több ponton
összekapcsolódott, különösen Európában. Abban az időben a Rózsakeresztes
tagság sokszor közösen tartották gyűléseiket. Ennek ellenére az AMORC
teljességgel független a Szabadkőművességtől, és örökségét saját
módszere szerint hagyományozza tovább. Az AMORC egyetlen szervezethez
köthető csak – a Tradicionális Martinista Rendhez – amelyet a XX.
század kezdete óta támogat. A Martinista Rend tanításai alapját a
XVIII. századi nagy francia filozófus, Louis-Claude de Saint-Martin
gondolatai adják.
Az ókori Egyiptom?
Ugyanakkor, bár a történelmi tények szerint a Rózsakeresztes
Testvériség a reneszánsz időszakából eredeztethető, hagyományos öröksége
ennél jóval régebbi, egészen az ókori Egyiptomig vezethető vissza.
Tudjuk, hogy ebben az országban léteztek iskolák, ahol a létezés
misztériuma iránt érdeklődő keresők gyűltek össze – ezért hívták ezeket
az iskolákat misztériumiskoláknak. Ma az AMORC e többezer éves tudás
egyik örököse – ezért mondható el róla, hogy hagyományőrző.
A beavató Rend
Nézzük tehát, hogy mitől lesz az AMORC beavató mozgalom. A
beavatást az jelenti, hogy a fokozatos képzést beavatások szakítják meg.
Az elmúlt századokban a képzés elsősorban szóbeli képzést jelentett,
titkos gyülekezési helyeken, elsősorban azért, hogy elkerülhető legyen a
vallási vagy politikai üldöztetés. Ezért tekintették a Rózsakeresztes
Rendet titkos társaságnak.
A XX. század kezdete óta azonban az AMORC csendesen működő
szervezete már írásos formában is továbbadta tanításait, melyeket
jelenleg Monográfiák formájában juttat el bizalmasan tagjainak. A
Monográfiák néhány oldalas kiadványok, összességükben 12 fontosabb
fokozatot ölelnek fel. Hónapról hónapra, évről évre, fokozatról
fokozatra avatódik be a Rend minden egyes tagja abba a tudásanyagba,
amelyet a Rózsakeresztesek évszázadok óta tanítanak a létezés
misztériumairól.
Mi a Rózsakeresztes tanítások tényleges tartalma?
Anélkül, hogy részletekbe bocsátkoznék, annyit elmondhatok, hogy
azokkal a legfontosabb témákkal foglalkozik, amelyek iránt a misztikusok
mindig is érdeklődtek: az Isteni Lényeg természetéről, a Teremtés
törvényeiről, az Univerzum származásáról és céljáról, az idő és űr
fogalmairól, az anyag energia-természetéről, az élet eredendő céljáról,
az emberi lélekről és annak jellemzőiről, a tudatszintekről és az ennek
megfelelő képességekről, a pszichés jelenségekről, az álmok
alkímiájáról, a halál és a halált követő élet misztériumáról, a
reinkarnációról, a számok tudományáról, a hagyományos szimbólumokról
stb. szólnak ezek az anyagok. A tanulási témákkal párhuzamosan a
Monográfiákban kísérletek is találhatók, amelyek segítségével
elsajátítható néhány alapvető misztikus technika – gondolok itt
elsősorban a vizualizációra, a meditációra, a relaxációra.
Dogmák nélkül, szabadon
Hadd emlékeztessek arra is, hogy ezek a tanítások minden szinten
kerülik a dogmákat. Vagyis az egyes témákban adott magyarázatok inkább
alapot jelenthetnek arra, hogy valaki maga is elgondolkodjon a kérdésen;
nem rágnak szájba semmilyen igazságot, amit minden tagnak kötelezően
vallani kellene. Ez a megközelítés arra ösztönzi a magyarázatok
olvasóját, hogy megőrizze toleranciáját és lefektesse az alapjait egy
olyan független és önálló személyiségnek, aki képes maga megválasztani
saját filozófiai meggyőződéseit.
A hagyományok őrzése
Bár a Rózsakeresztes tanításokat a XX. század kezdetétől elsősorban
írásban továbbítják, vannak Páholyok, ahol a Rózsakeresztes Hagyomány
szóbeli oldalát is erősen őrzik. Ezeken a helyeken a tagok rendszeresen
összegyűlnek, hogy közösen munkálkodjanak, és élvezzék testvéreik
társaságát.
Meg kell még említenünk azt is, hogy miért filozófiai mozgalom
az AMORC. A „filozófia” szó eredeti jelentése: „a bölcsesség és tudás
szeretete”. Ez azt jelenti, hogy a Rózsakeresztesek a „tudás
szerelmesei”. A Rózsakeresztesek meg vannak győződve arról, hogy minden
egyes emberi lény célja, hogy tökéletessé tegye önmagát. Ezért a
Rózsakeresztesek igyekeznek jobbá válni, és nemcsak saját személyes
jólétükért küzdenek, hanem másokét is szeretnék elősegíteni. Hogyan?
Spirituális alkímia segítségével, amelynek segítségével hibáink erénnyé
alakíthatók.
A Rózsakeresztes környezettudatosság
Természetesen az élet szeretete azt is jelenti, hogy az élet minden formáját tiszteljük, és igyekszünk megőrizni változatosságát.
Ezért olyan fontos a Rózsakeresztesek számára az ökológia – a Természet
ugyanis minden szentség közül a legcsodálatosabb. Egy XX. századi nagy
Rózsakeresztes, Francois Jollivet-Castelot szavaival élve, a Természet
„Isten Nagy könyve”.
A misztika útján
A mi szóhasználatunkban a „misztikus” szó arra az egyénre
vonatkozik, akit érdekelnek az élet misztériumai, a kifejezés
hagyományos értelmében. A miszticizmus tehát nem más, mint a
misztériumok tanulmányozása,- és itt ismét a szó hagyományos értelmében
használjuk ezt a kifejezést.
Ha mindössze egyetlen dolgot lehetne kiemelni a Renddel
kapcsolatban, akkor azt mondanám, hogy egy egész világra kiterjedő
Testvériségről van szó, amelynek a legkülönbözőbb fajhoz, társadalmi
réteghez, valláshoz tartozó férfiak és nők egyaránt tagjai.
Mint ahogy csak nagyon kevesen vannak az igazán Bölcs emberek,
hasonlóképpen igen csekély számban élnek köztünk olyanok, akik
eljutottak a Rózsakereszt állapotába...
Zárásaként szeretnék felolvasni egy idézetet Comeniustól, egy híres
XVII. századi Rózsakeresztestől, akit manapság a mai UNESCO spirituális
atyjának tekintenek. Az idézet tökéletesen leírja, mi a Rózsakereszt
állapotának eszméje:
Az univerzális nevelés iránti vágyunk azt jelenti, hogy
szeretnénk, ha minden ember, egyenként és együtt, fiatal és öreg, gazdag
és szegény, kiváltságos és közember, férfi és nő egyaránt teljes és
mindenre kiterjedő nevelésben részesülhetne, és emberi lényként
tökéletesedhetne. Azt akarjuk, hogy mindenki tökéletes tanítást és
képzést kapjon, nemcsak egy-egy ponton, hanem minden olyan területen,
ami lehetővé teszi az ember számára, hogy saját belső lényegét
megvalósítsa; hogy megtanulhassák és megismerjék az Igazságot, hogy ne
téveszthesse meg őket semmiféle álszent tettetés; hogy szeressék a Jót
és ne jelentsen számukra kísértést a gonosz; hogy megtegyék, amit
tenniük kell és tartózkodjanak mindattól, amit kerülniük kell; hogy
bölcsen szólhassanak mindenről és bölcsen társaloghassanak mindenkivel;
végezetül, hogy minden dolog, minden ember és Isten felé is óvatosan, ne
pedig durván közeledhessenek; és hogy semmi se tántoríthassa el őket
céljuktól, ami nem más, mint a boldogság.
Bartha Katalin |
Könyvajánló: |
Ha még többet szeretne tudni a Rózsakeresztes Rend, AMORC-ról, rendelje meg a 'Kérdések és válaszok a Rózsakeresztes Rend AMORC-ról' című könyvet, melynek ára 3500 Ft (postaköltséggel).
Megrendelését ide kattintva küldheti el.
Elektronikus levelében kérjük adja meg pontos levelezési címét.
|
|